Som virksomhedsejer er der en lang række beslutninger, du skal tage. Blandt andet skal du sørge for, at din virksomhed har et visuelt udtryk, der er både stærkt og genkendeligt. Her kan intet være overladt til tilfældighederne. I stedet er det vigtigt, at din virksomheds strategiske overvejelser bliver afspejlet i de visuelle.
Dertil skal du også sørge for at være grundig, når du skal udforme al visuel materiale til din virksomhed. Det gælder lige fra virksomhedens logo til jeres eventuelle emballage. Hvis du gerne vil vide mere, om hvad der kendetegner en god, visuel strategi, kan du med fordel læse videre.
Om visuelle identiteter
Visuel identitet er et bredt begreb, der dækker over alle de visuelle udtryk, som din virksomhed gerne vil udsende. Hertil bliver det også vigtigt, at den strategiske vision for virksomheden bliver inddraget, når det visuelle udtryk skal skabes. Det er blandt andet også derfor, at virksomheder ofte ændrer det visuelle udtryk, hvis de gennemgår en større organisatorisk forandring.
Helt konkret består den visuelle identitet af flere elementer. Blandt andet:
- Et logo
- Illustrationer
- Typografi
- Farvevalg
- Billeder
- Animationer
- Tagline
Derfor er der mange små beslutninger, der skal træffes for at kunne skabe en overordnet og sammenhængende visuel identitet. Derudover har hver eneste virksomhed sine egne behov og udfordringer, når det kommer til at skabe en visuel identitet. Derfor er det vigtigt, at der bliver lagt en brandingstrategi, inden virksomhedens visuelle udtryk bliver udarbejdet.
Et logo
Alle virksomheder skal have et logo. Det gælder uanset hvilken branche din virksomhed befinder sig i. Et logo er nemlig en virksomheds absolut stærkeste visuelle kendetegn. Derfor skal det også altid være nøje udarbejdet.
Et virksomhedslogo kan bestå af mange forskellige dele. Blandt andet:
- En byline
- Et symbol
- Et slogan
- Et ikon
- Et navnetræk
Det er essentielt, at logoet formår at rumme helheden af din virksomheds brand. Derfor skal logoet via sine grafiske elementer formå at skabe de rette associationer. Derudover er det også vigtigt, at logoet er let at både afkode og genkende. Derfor er der mange delelementer, der skal gå op i en højere enhed, når du skal skabe et logo til din virksomhed.
Derudover er det også en god idé md et logo, der kan passe til flere forskellige formater. Et virksomhedslogo skal ofte bruges både analogt og digital. Af den grund er det også en klar fordel med et logo, der er både enkelt og dynamisk.
De rette farver
Det er ingen hemmelighed, at farvevalget er en stor del af en virksomheds visuelle identitet. Det er nemlig ikke ligegyldigt, hvilke farver du vælger. Farver har nemlig evnen til at fremkalde forskellige følelser i mennesker. Derfor kan det rette farvevalg virkelig understrege din virksomheds visuelle såvel som strategiske identitet – og et forkert farvevalg kan gøre det modsatte.
Af den grund bør du altid vælge farver med virksomhedens vision i baghovedet. Det vil gøre det nemmere for dig at udvælge de farver, der skaber de rette associationer hos forbrugerne.
Er du ikke selv en haj til branding?
En virksomheds visuelle identitet skal helst sidde lige i skabet. Men his grafik og design derfor ikke er dine kernekompetencer, bør du helt klart kontakte et brandingfirma. Et godt bud på et sådant kunne være AM Copenhagen.
Her kan du bl.a. får hjælp til at udvikle en overordnet brandingstrategi til at hjælpe med at udvælge delelementerne i virksomhedens visuelle identitet.
Hos AM Copenhagen møder du udelukkende erfarne og dygtige medarbejdere. Medarbejdere der brænder for at skabe en gennemført visuel identitet – også for din virksomhed!